donderdag 27 maart 2014

Recept: kaastaart (cheesecake)

Ik blijf het een raar woord vinden: kaastaart. Als klein kind stelde ik me daar een zoete taart bij voor met de smaak van Gouda. Gelukkig is een kaastaart, ook wel cheesecake genoemd, veel lekkerder dan dat. 

Er bestaan twee soorten kaastaart: een versie met gelatine en een versie zonder gelatine.
Ik gebruik in mijn recept geen gelatine, waardoor de taart gebakken moet worden. Ik ben geen fan van gelatine in gerechten, dit zorgt voor een 'gelatine-structuur'. 
Voor de bodem gebruik in voltarwe speculaas. Dit omdat hier net wat meer vezels inzitten. En dat maakt de taart een klein beetje gezonder.




Wat heb je nodig?
  • 200 gram voltarwe speculaas
  • 200 gram light Philadelphia Natuur
  • 200 gram Philadelphia Natuur
  • 50 gram gesmolten margarine
  • 100 ml slagroom
  • 160 gram kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 eieren
Hoe maak je het?
  1. Verwarm de oven op 145°C (hetelucht).
  2. Maak de speculaas fijn (zie onderstaande video). Voeg de gesmolten margarine toe en meng goed.
  3. Bekleed een springvorm met bakpapier. Verdeel het koekjesmengsel over de bodem van de springvorm.
  4. Meng de Philadelpia light en de gewone versie met elkaar, samen met de slagroom en een klein snuifje zout. Meng tot er een glad mengsel ontstaat.
  5. Klop in een andere kom de eieren met de suiker. Het mengsel moet schuimig zijn. Je doet dit het best met een mixer.
  6. Meng het eiermengsel met het Philadelphia-mengsel.
  7. Giet dit mengsel op de taartbodem.
  8. Bak voor 1 uur en 15 minuten in de oven.
  9. Laat de taart afkoelen en serveer.


Het koekjesmengsel wordt gemengd met de gesmolten margarine en op de taartbodem gegoten.

Het eiermengsel moet er erg schuimig uit zien.



23 opmerkingen:

  1. Je taart ziet er weer lekker uit, Céline, je filmpje is leuk !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh wat hou ik van cheesecake! Dit recept ga ik zeker een keer proberen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog nooit cheesecake geproefd omdat ik geen kaas lust. Maar smaakt het eigenlijk naar kaas of helemaal niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft wel zo een typische smaak, maar die is niet echt te vergelijken met kaas. Er wordt platte kaas gebruikt (kwark), en dat smaakt helemaal anders dan vb Gouda kaas ;-) Zeker eens proberen!

      Verwijderen
  4. dat heb je piekfijn uitgelegd Céline..

    maar toch begin ik er niet aan..

    ik wil wal aanschuiven...

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben dol op cheesecake en ben dan ook heeeel benieuwd hoe deze zelfgemaakte cheesecake proeft :-) het recept komt zeker in mijn receptenboek! Ik vind cheesecake ook erg lekker door er nog vruchtenvulling o.i.d. op te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog nooit gegeten maar het ziet er smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind cheesecake altijd zo lekker. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Looks good! Lekker die koekjes bodem!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind kaas op zich erg lekker, en dat is al in meer dan 50 soorten!
    En taarten zijn er nog veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. whawww ..
    als de taart smaakt zoals ie eruit ziet, moet dat voortreffelijk zijn! :-))

    zonnig en lekker weekend, céline!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er superlekker uit. Ik ga 'm eens proberen te maken :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er lekker uit :) Ik ben gek op cheesecake.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love me some cheesecake :D Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hmmm ik ben dol op cheesecake. Leuk om het een keer zelf te maken, ga ik een keer doen! X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superhandig! Ik was net op zoek naar een cheesecake receptje! En het ziet er ook echt zoooo lekker uit. Yum!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hij ziet er heerlijk uit! Ben erg benieuwd naar de smaak
    Zelf gebruik ik altijd t recept van Bagels & Beans

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die probeer ik zeker voor de volgende familiebijeenkomst! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gisteren gemaakt en heel goed gelukt! Heerlijk van smaak. Veel complimentjes gekregen. En alles aan het recept klopte; hoe vaak gebeurt het niet dat je iets langer of korter in de oven moet zetten dan er in het recept staat. Bij deze taart dus niet! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gisteren gemaakt en heel goed gelukt! Heerlijk van smaak. Veel complimentjes gekregen. En alles aan het recept klopte; hoe vaak gebeurt het niet dat je iets langer of korter in de oven moet zetten dan er in het recept staat. Bij deze taart dus niet! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen