woensdag 12 maart 2014

Gezond en alledaags: Lentesalade met geroosterde bulgur en gegrilde halloumi

Delhaize kwam onlangs met een leuke uitdaging op de proppen: verzin een recept bij een titel. Als titel had ik de keuze tussen verschillende dingen. Ik koos voor 'Lentesalade met geroosterde bulgur en gegrilde halloumi'.
Omdat het perfect past in mijn nieuwe categorie 'gezond en alledaags'. Bovendien heb ik er ook voor gezorgd dat dit gerecht klaar kan zijn in een half uurtje én dat je alles kan vinden in Dehaize. Geen zoektocht naar ingrediënten dus. En je hoeft ook niet voor enkele uren in de keuken te verdwijnen.

Er zijn verschillende bloggers die met deze uitdaging mee doen. De inzet? Een interview in het nieuwe Delhaize Magazine en de publicatie van mijn recept. Maar ook jullie kunnen iets leuks winnen. Als mijn recept door Delhaize wordt gekozen als winnend recept, dan mag ik een aankoopbon weggeven aan mijn lezers, aan jullie dus! Zo kunnen ook jullie aan de slag met de ingrediënten.



Eerst en vooral, wat is nu eigenlijk halloumi? Halloumi is een kaas afkomstig uit Cyprus.
Een leuk en belangrijk eigenschap aan deze kaas is dat je deze kan bakken en grillen. 
De kaas smelt niet. Na het bakken krijg je een krokante buitenkant en een lichtsmeuïge binnenkant. De kaas heeft een rubberachtige structuur en doet denken aan feta. De kaas heeft een gezouten smaak, extra kruiden is dus niet nodig.


Deze halloumi kaas kan je vinden in de Delhaize supermarkt en ligt bij de fetakaas. 
De kaas wordt gemaakt van een mengeling van koemelk, geitenmelk en schapenmelk. De kaas bevat bovendien geen dierlijk stremsel, goed nieuws dus voor de vegetariërs onder ons.


Wat heb je nodig? (voor 2 personen)

Alle ingrediënten komen uit Delhaize. Ik heb voornamelijk gekozen voor bio-producten. Omdat ik de smaak hiervan veel beter vind. Probeer geen schrik te hebben van de prijs. De bio-ui is in Delhaize zelfs goedkoper dan de gewone ui.
  • 150 gram bulgur (merk Delhaize)
  • 1 bakje kerstomaten (merk Delhaize): in 2 gesneden
  • 3 lente-uitjes: fijn gesneden
  • 1 ui: in schijfjes gesneden
  • 1/2 courgette: in halve schijfjes gesneden
  • 1 wortel: in kleine kubussen gesneden
  • 1 pakje halloumi: in schijfjes gesneden van ongeveer 2 cm dik
  • Peper en zout
  • Olijfolie
  • Balsamico-azijn
  • Geroosterde sesamolie (merk Delhaize)
  • 1/2 citroen (sap)
Hoe maak je het?
  1. Doe de bulgur in een ovenschaal en zet deze in een oven van 190°C voor ongeveer 15 minuten.
  2. Doe de tomaten en de wortel in een andere ovenschaal en besprenkel met olijfolie. Kruid met wat zout. Zet deze in de oven bij de bulgur. De tomaten verdwijnen hierin voor ongeveer 25 minuten. 
  3. Na een kwartier haal je de bulgur uit de oven. Bij de tomaten voeg je de courgette en de ui. 
  4. Laat de bulgur 10 minuten zwellen in kokend water. Zet hierbij het vuur uit en het deksel op de pot. Giet nadien de bulgur af in een fijne zeef.
  5. Neem een grote mengkom. Doe hierin de lente-uitjes. Voeg nadien de geroosterde groenten toe en de bulgur. Meng goed. Kruid met peper en een klein beetje zout.
  6. Voeg hierbij een klein (!) beetje citroensap, een klein (!) scheutje sesamolie en wat balsamico-azijn. 
  7. Bak de halloumi: verwarm de grillpan en besprenkel met wat olijfolie. Laat goed heet worden. Leg nadien pas de halloumi op de pan. Laat bruinen aan beide kanten.
  8. Serveer de salade op een diep bord. Leg bovenop de halloumi. 
  9. Smakelijk!
Dit is de bulgur die in de oven verdwijnt. Hierdoor krijgt deze een geroosterde smaak.

Voor de halloumi gebruik ik een grillpan. Hierdoor krijg je een mooi patroon op de gegrilde halloumi.

Door de groentjes te roosteren, krijg je net dat extra in de salade. Bovendien is dit ook een erg gezonde manier om groenten te bereiden.


Duimen jullie mee dat ik binnenkort in dit leuke magazine (klik hier!) sta?

14 opmerkingen:

  1. als ik klik ik kom uit op :http://nl.delhaize.be/het-delhaize-magazine, ik zie naar waar ik jou moet steunen...maar dit recept lijkt me verdorie lekker, die kaas en bulgur wil ik zeker proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is Delhaize die het winnend recept zal kiezen, geen stemronde dus.
      Zeker dat recept eens uitproberen! :-)

      Verwijderen
    2. ik heb al alles genoteerd, gekopieerd en zo, dus ik ga het zeker maken

      Verwijderen
    3. en lekker was het....alleen spijtig dat ze hier in de delhaize die kaas niet hadden, ik heb nu andere bakkaas genomen

      Verwijderen
    4. Leuk dat je het geprobeerd hebt. Jammer van de kaas wel!

      Verwijderen
  2. Héél interessant dit allemaal voor iemand die niet zo'n beste kok is.. dit klinkt namelijk bijzonder makkelijk en het ziet er dan ook nog een heel smakelijk én bijzonder uit! :-) Moet wel op zoek als ik dit wil maken trouwens, want wij hebben hier helemaal geen Delhaize! Maar die kaas lijkt me heerlijk en die bulgur.. is dat zoiets als couscous? dat vinden wij hier ook lekker eten.
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dit wil maken! Je vind de kaas waarschijnlijk ook wel in andere supermarkten hoor. ;-)
      Bulgur is inderdaad zo iets als couscous. Als je fan bent van couscous moet je zeker ook eens bulgur proberen.

      Verwijderen
  3. halloumi kaas .. ik leer hier wat bij Céline

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ruik het, Céline..., 'k proef het bijna... Mmm...
    Er wordt in Brugge (ook) geduimd ! Hopelijk wordt jij de winnaar !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt heerlijk :) Dit wil ik zeker uitproberen, ik ben gek op salades.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant en ik ga het lijstje eens opmaken van de ingredienten. Hé Céline ik heb je chocolade moeilleux geprobeerd ! erg lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat grappig, want in Cyprus heb ik Halloumi in de supermarkten zien liggen en we vroegen ons al af hoe je het klaar moest maken en vooral hoe het zou smaken! Nu heb ik er een recept bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen