dinsdag 19 februari 2013

Op bezoek bij Stephan Destrooper

Een tijdje terug kreeg ik een mail van Stephan Destrooper met de vraag of ik zijn bakkerij eens wou komen bezoeken. Geen seconde heb ik getwijfeld.
Stephan Destrooper is de kleinzoon van de beroemde Jules Destrooper en moet zeker niet onderdoen voor Jules' bakkunsten. Stephan deed mee aan het televisieprogramma 'De Beste Bakker Van Vlaanderen', waar hij reeds liet zien wat voor kunstwerkjes hij uit de oven kan toveren.
En ze zijn niet alleen mooi, ze zijn vooral ook erg lekker.

Ik moet jullie dus niet vertellen dat ik onder de indruk was toen ik de maker van deze patisserie ontmoette. 

Eerst kreeg ik een rondleiding in de bakkerij. Ik zag de enorme ovens en andere apparatuur.
Geloof me, het is iets helemaal anders dan in mijn kleine keuken.
De vele croissants voor de volgende dag stonden klaar om gebakken te worden. Door de vele apparatuur wordt het nachtwerk grotendeels omgezet in dagwerk.
Achteraan was er het 'chocoladegedeelte', waar de voorbereiding voor Pasen al volop aan de gang was. Vroeger werd de confiserie, zoals pralines, aangekocht. Stephan was echter niet tevreden over de kwaliteit en begon dus zijn eigen pralines te maken. En met succes.  En in dit deel van de bakkerij mocht ik ook een paar dingen proberen. Spannend, want met chocolade heb ik eigenlijk bijna nog geen ervaring. Gelukkig had ik de deskundige hulp van Stephan Destrooper. 



Ik was onder de indruk van de tempereermachine. De chocolade die naar beneden valt: prachtig om te zien. Het eerste wat ik mocht proberen om te maken waren de orangettes.
Niet alleen leuk om te maken, ook lekker om van te proeven.

Nadien mocht ik mijn allereerste paasei ooit maken.
Het was puzzelwerk en als ik eerlijk moet zijn: ik heb nog veel oefening nodig. Maar ik was fier op het eindresultaat. 



De verschillende onderdelen van het paasei worden in elkaar gepuzzeld.
Op deze warme plaat worden de randen van de chocolade gesmolten, waardoor we de verschillende onderdelen aan elkaar kunnen kleven.
Voor het drogen van de armen van het paasei, werd het paasei tussen twee plankjes geplaatst.
Nadien kreeg het paasei een laagje gespoten chocolade.
Nadien werden de oogjes en nog wat extra pralines geplaatst. 
Tenslotte werd me uitgelegd hoe ik het mooie paasei in een leuke verpakking kon stoppen. En als je het mij vraagt, het is nog niet zo gemakkelijk om de perfecte strik te maken.

Zoals je ziet vind je in de bakkerij de 'net iets andere' lekkernijen. En niet alleen de paaseieren  zien er leuk uit. Zo zag ik in de winkel tiramisu in de vorm van 'sardientjes in een blik'. Voor wie in de buurt is van Sint-Idesbald: een échte aanrader.
Hier vind je gebakjes waar nog echte liefde in verstopt zit.



Meer informatie vind je terug op deze website: stephandestrooper.be
Via deze website kan je jou trouwens ook abonneren op de nieuwsbrief.

Wil je ook eens proeven van deze lekkere en vooral ook mooie gebakjes, chocolade, ijs en brood?
Je vindt de bakkerij terug op dit adres:
Strandlaan 286
8670 Koksijde


Meer foto's van mijn bezoek zijn terug te vinden op mijn facebook-pagina: klik hier.

20 opmerkingen:

  1. beste Céline,
    mooie repertage en ik vond het heel fijn om jullie op bezoek te hebben.
    verder wensen we jullie veel succes met jullie blog !

    groeten


    stephan en Catherine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat ziet dit er geweldig uit! Zo leuk dat je dit mocht meemaken, ik ben stiekem wel een beetje jaloers op je

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, Céline ! Chapeau ! Je moet het maar doen ! Je schijnt ook met chocolade erg handig te zijn ! Mooie facebook-reportage !
    Om even naar vroeger terug te grijpen..., toch een beetje een 'Fairytale...' !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een boeiend relaas over je bezoek daar, Céline! Ik weet de zaak zijn en moet er toch eens gaan proeven!

    Groetje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow ,wat een chance dat je daar een kijkje mocht nemen en meehelpen. Een hele belevenis en mooi dat wij een kijkje mogen nemen achter de schermen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, een beter uittje kan jij ook niet hebben lijkt me!
    ha, zeer interesant en vast en zeker ook smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een eer om dit te mogen meemaken, céline!!!

    niet alleen mag jij zien hoe alles gemaakt wordt, maar je mag zelfs je eigen creativiteit botvieren?? ;-))

    jouw allereerste paasei ziet er bijzonder lekker uit!
    ja, zelfs het ei is heel enthousiast over jou kunnen, céline! :-))

    heeft mr destrooper jou niet meteen in dienst genomen? ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw!! Wat gaaf dat je dit gedaan hebt! Mooi en vrolijk paasei (vast ook erg lekker).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Celine, ik heb je genomineerd voor de Liebster Award: http://www.missthing.nl/de-liebster-award/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh dat ziet er zo leuk uit! :D & Yum al die chocolade!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat gaaf zeg dat je daar mocht komen. Hoe ben je aan die uitnodiging gekomen. Ook leuk om te zien hoe het word gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastisch dat je daar mocht komen kijken, heel interessant, maar al die calorietjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend leuk zeg! Leuk dat je er een blogpost van hebt gemaakt.

    XO The Daily Fashion Drug

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat gaaf! Ziet er heel erg leuk uit.. en lekker haha.

    Liefs,
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh super dat je dat kon doen. Ik ken ze en weet nog een tip voor de liefhebbers: ze maken er overheerlijke 'negerzoenen'. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk dat je langs mocht komen! En het kikkertje is echt mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ontzettend leuk! Wat ziet dat er allemaal mooi uit. Leuk artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. het moet vast een heel leerrijk bezoek geweest zijn, zou ik ook wel eens willen bezoeken!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen